CNSAS preia cu viteza „pe loc” dosarele pe care SRI le „preda accelerat”
Înfiintat pe 7 decembrie
1999 prin Legea 187,
cunoscuta drept Legea
„Ticu Dumitrescu”, Consiliul
National pentru Studierea
Arhivelor Securitatii
(CNSAS) este considerat
o institutie simbol pentru
instaurarea democratiei în
România si a fost asteptat
de multi români, cu atât
mai mult cu cât s-a nascut
cu forcepsul, abia catre
sfârsitul mandatului 1996-
2000 al Conventiei Democratice.
La 8 martie 2000 a
fost numit Colegiul, organul
de conducere colectiva
al CNSAS, care strânge
laolalta personalitati desemnate
de fiecare partid
parlamentar, iar în iunie
2000 s-au facut primele
angajari pentru corpul functionarilor publici
care lucreaza propriu-zis în cele cinci directii
ale CNSAS (Investigatii, Cercetare-Arhive,
Resurse Umane, Relatii Publice, Economic),
însumând la data înfiintarii 280 de posturi.
Media de vârsta a angajatilor, selectati din
peste 2 000 de candidati, era de 26 de ani,
„lucru care a contat foarte mult pentru
entuziasmul acelui început de drum”, ne
spune directorul general si totodata primul
angajat al institutiei, Meda Gavrilut.
Conform legii, CNSAS este o autoritate
publica centrala, sub controlul Parlamentului
si finantata suta la suta de la Bugetul
de Stat, care are ca scop deconspirarea
Securitatii ca Politie Politica în perioada
comunista. Modalitatile prin care CNSAS îsi
îndeplineste menirea sunt: facilitarea accesului
la propriul dosar de Securitate si comunicarea,
fie la cererea societatii civile,
partidelor politice, presei sau unor simple
persoane fizice, fie din oficiu (în cazul înalilor
demnitari de stat) a cazurilor de politie
politica.
Pe hârtie toate sunt bune si frumoase,
doar ca în practica activitatea CNSAS a fost
si este în permanenta marcata de o serie
întreaga de probleme care îi diminueaza
destul de consistent eficienta.
„Rezultatele nu sunt cele asteptate”, ne
marturiseste, în continuare directorul general
Meda Gavrilut, într-o discutie pe care
am avut-o de curând în biroul sau. „Nici noi
nu suntem multumiti, dar nu avem ce face
pentru ca nu depinde de noi.”
Un prim soc în activitatea CNSAS a fost
în mai 2001, când, la nici un an de la înfiin-
tare, prin programul de guvernare de la
vremea respectiva, a trebuit sa renuntam
la 30 la suta dintre angajati, dupa ce îi
selectasem si îi formasem cu grija.
Pe urma a fost problema sediului.
CNSAS nu a avut sediu. În primul an am
stat cu totii în doua camere la Palatul
Parlamentului. Actualul sediu central este
închiriat în 2001 de la o firma israeliana.
Dar problema cea mai mare este ca ne
lipseste obiectul muncii. Nu detinem în
custodia noastra decât o cantitate foarte
mica de dosare. Deci, nu putem raspunde
în termen de 60 de zile, conform legii, decât,
sa spunem, unui zece la suta din solicitarile
pe care le primim. Restul se prelungesc în
functie de cei care detin
dosarele: SRI, SIE si
Arhivele Militare. Aici este
una dintre hibele Legii 187
care stipuleaza ca fostii
detinatori vor preda de
îndata arhivele. Acest de
îndata poate însemna si
zece ani. Ca urmare abia
anul acesta SRI a început
sa predea sistematic dosarele.
si asta nu neaparat din
vina lor. Poate ei ar fi predat
mai demult (desi au si ei
bube în cap, nu vreau sa îi
scuz). Dar noi nu am avut
unde sa le depozitam. La
urgenta am preluat dosare
si cu portbagajul masinii.
Halele de la Popesti-
Leordeni au fost puse la
dispozitia CNSAS abia în
2003, printr-un protocol cu
Administratia Nationala a Rezervelor
Statului, pe o perioada de trei ani, fara plata
chiriei, cu conditia de a le amenaja noi si
de a plati utilitatile. În prezent ele au o
capacitate de depozitare de 12 km liniari
de dosare (desi unitatea de masura nu ne
place). În prezent lucram la un protocol
pentru o a treia hala.
Dar greul abia acum începe. Desi SRI
poate declara ca a predat 4 km de dosare,
noi nu putem spune ca am primit decât 200
metri liniari de la 10 martie, când s-a declans
at operatiunea si pâna în prezent.
Conform unui protocol semnat de noi cu
SRI, la preluarea în gestiune trebuie numa-
rata fila cu fila. Se stie ca prin dosare s-a
mai umblat, chiar sunt destule procese pe
rol din cauza asta. Nu ne putem permite
sa semnam de primire pentru niste dosare
care au mai putine file în realitate, decât
sunt înregistrate. Am putea fi acuzati pe
urma ca am umblat noi prin ele. Asadar,
formularea corecta ar fi: „SRI a
transferat în spatiul pus la dispozitie la
Popesti-Leordeni de catre CNSAS, 4 km
liniari de arhiva din care CNSAS a
preluat 200 de metri.”
Meda Gavrilut: „nu vedem nici un fel
de preocupare din partea politicienilor“.
Reporter: Asadar sintagma „predare
accelerata” este doar pentru
presa... adica de ochii lumii ?
Meda Gavrilut: Ritmul este destul de
lent. Avem 10-15 oameni pe zi, cerceta-
tori, unii cu doctorate, care fac o munca
de clasa a opta: descarca dosare si numa
ra file. Unde mai pui ca, din cauza prafului
si a microbilor, unii s-au si îmbolnavit.
Încercam în urmatoarele saptamâni sa
gasim niste solutii în interiorul institutiei,
dar ne-ar putea fi mult mai usor daca ele
ar veni dinafara.
Si peste toate, ca si cum nu ar fi destul,
este perspectiva desfiintarii CNSAS ca
institutie. Conform legii suntem înfiintati pe
6 ani cu posibilitate de prelungire. Sigur
ca nimeni nu se gândeste ca s-ar putea
sa nu ni se prelungeasca mandatul, dar,
deocamdata, nu vedem nici un fel de preocupare
din partea politicienilor în acest
sens. Asa ca ne asteptam la orice.
Reporter: Daca ar fi sa gasim vinovat
i pentru aceste necazuri, pe cine
credeti ca ar trebui sa incriminam?
Meda Gavrilut: Ca orice cetatean, am
o parere. Dar, ca functionar public permitet
i-mi sa ma abtin de a o exprima. si
structura noastra balcanica este, probabil,
vinovata. Nemtii, de pilda, nu au asteptat
sa vina presedintele sa spuna în CSAT
serviciilor secrete sa predea arhiva. Ei au
pus piciorul în prag si un an de zile au
functionat fara lege. Doar pe baza faptului
ca ei reprezinta societatea civila si vor sa
vada dosarele. Dupa un an de zile, si-au
facut si lege. si va spun sincer ca nu ne
putem compara cu ei nici ca mod de organizare,
nici ca numar de oameni. De aici
si eficienta pe care cele doua institutii o
au. De pilda, spre deosebire de noi, care
dam verdictul: a facut sau nu a facut politie
politica, deci alb sau negru (nu conteaza
daca persoana a semnat vreo colaborare,
atâta vreme cât nu i-a dat curs, raspunsul
nostru este ca nu a facut politie politica),
ei dau toate detaliile, deci toate nuantele
intermediare.
La noi societatea civila este înca
departe de a avea atâta forta. si atunci nici
noi nu ne putem bate cu morile de vânt.
Va dau un exemplu: se poate întâmpla ca
unii candidati la functii publice pe care noi
îi verificam, sa dea informatii false. În lipsa
Legii lustratiei, cine ar trebui sa îi traga de
urechi? Noi în nici un caz. Cred ca aici ar
trebui sa intervina societatea civila...
Reporter: Daca tot ati adus vorba
despre Legea lustratiei, aveti ceva de
spus în privinta ei?
Meda Gavrilut: Celor care lucreaza la
astfel de proiecte de lege, oricine ar fi ei,
as vrea sa le spun, lasând modestia deoparte,
ca suntem aici la CNSAS câtiva
specialisti care avem o experienta folositoare
si stim multe în acest sens. Din pa-
cate, pâna acum nimeni nu ne-a solicitat.
Reporter: În finalul discutiei noastre,
pe care va multumesc ca mi-ati
acordat-o, daca mai aveti ceva de adaugat,
va rog s-o faceti.
Meda Gavrilut: Vreau sa amintesc
tuturor cititorilor dumneavoastra ca este
important ca perioada în care în România
destinele oamenilor erau controlate brutal
de Securitate sa nu ramâna o simpla fila
din cartea de istorie, pe care elevii sa o
citeasca sau nu. Ei trebuie sa aiba posibilitatea
sa vada pe viu ce s-a întâmplat cu
parintii sau bunicii lor si cum le-a afectat
acest lucru propriul destin sau destinul
familiei din care fac parte. Poate unii au
suferit pierderi ireparabile, poate au fost
nevoiti sa plece din tara. Cazuri sunt multe
si doar având acces la ele, le putem cunoas
te si ne putem feri pe viitor de experient
e similare.
|